Wednesday 10 March 2010

Τα εφήμερα πρότυπα της ομορφιάς


Από τα πληθωρικά κυκλαδίτικα εδώλια μέχρι τα αποστεωμένα μοντέλα της δεκαετίας του '90, από τις ημίγυμνες Αβορίγινες ως τις κρυμμένες πίσω απ' τη μπούρκα γυναίκες της Σαουδικής Αραβίας, από την λατρεία των ρυτίδων έκφρασης στην αρχαία Αίγυπτο μέχρι τη σύγχρονη εμμονή με τη νεανική εμφάνιση- τα πρότυπα της θηλυκής ομορφιάς ποικίλουν όσο και οι πολιτισμοί, που τους δίνουν ζωή.

Υπάρχουν όμως, και ορισμένες γενετικές“σταθερές”, που καθορίζουν το τι θεωρούμε όμορφο ανεξαρτήτως εποχής ή κοινωνικών επιρροών. Τα μεγάλα μάτια, η καθαρή επιδερμίδα και η νεανικότητα συμπεριλαμβάνονται στις προτιμήσεις των περισσοτέρων λαών, ενώ τα συμμετρικά χαρακτηριστικά συνήθως θεωρούνται πιο ελκυστικά , επιβεβαιώνοντας τη θεωρεία του Πυθαγόρα περί χρυσής τομής. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο άνθρωπος είναι επιρρεπής στη γοητεία της ομορφιάς από τη βρεφική ηλικία: ακόμα και τα μωρά τείνουν να εστιάζουν την προσοχή τους στα πρόσωπα, που οι ενήλικες χαρακτηρίζουν θελκτικά.

Κρίνοντας από αρχαιολογικά ευρήματα, η λεπτή μέση και οι πλούσιοι γοφοί στις γυναίκες προσέλκυαν το ανδρικό ενδιαφέρον από τους προϊστορικούς χρόνους, πιθανότατα επειδή ερμηνεύονταν ως ένδειξη γονιμότητας. Αλλά το χαρακτηριστικό, που φαίνεται ότι ενώνει τις εκπροσώπους του “ασθενούς” φύλλου σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της γης, είναι η ανάγκη να φροντίζουν την εμφάνισή τους. Η περίτεχνη κόμη και το χαρακτηριστικό μακιγιάζ, που κατά παράδοση συνόδευαν την επίσημη ενδυμασία μίας γκέισας, απαιτούσαν ώρες ολόκληρες προετοιμασίας, όμως το τελικό αποτέλεσμα μπορούσε να σαγηνεύσει ακόμα και τους πιο εγκρατείς Ιάπωνες.

Στο σύγχρονο δυτικό κόσμο, όπου η ομορφιά έχει μετατραπεί σε καταναλωτικό προϊόν, μία γυναίκα υπολογίζεται ότι αφιερώνει κατά μέσο όρο 3.267 ώρες από τη ζωή της σε “καλλωπιστικές” δραστηριότητες. Ωστόσο, τα διαφορετικά πρότυπα ανά τον κόσμο αποκαλύπτουν την εφήμερη και υποκειμενική φύση της ομορφιάς- ή μάλλον, αποδεικνύουν ότι το πραγματικό κάλλος είναι κάτι πολύ βαθύτερο από τις επιταγές της εκάστοτε μόδας.

Κείμενο - φωτογραφίες: Χριστίνα Σανούδου

No comments:

Post a Comment